I första delen skrev jag lite om den första generationen av Nissan GT-R, en modell som hade ordet Skyline i modellnamnet, något som man tagit bort på dagens modeller. Jag jämförde också priset för en begagnad GT-R kontra priset för en begagnad Lamborghini, både en Gallardo och Aventador. Den sistnämnda kostade 2,5 miljoner kronor mer än en Nissan GT-R men frågan är vad man får för dessa 2,5 miljoner, då GT-R:en är exempelvis snabbare från 0–100 i jämförelse med Aventador.

Övriga generationen

I första delen skrev jag om den allra första Skyline GT-R modellen, första generationen. Totalt producerade företaget fem olika generationer från 1969 fram till 2002. När det gäller den andra generationen, och företagets val att sluta produktionen av GT-R så var det helt och hållet på grund av den bensinkris som världen drabbades av under början på 70-talet. Det slog så hårt att folk inte längre vill ha snabba bilar eller bilar med stora motorer, nu var det istället säkra och bensinsnåla bilar som gällde vilket gjorde att det inte längre fanns en marknad för GT-R:en. Detta stod sig fram tills 1989 när företaget beslöt sig för att återuppliva Skyline GT-R, vilket var ett enastående beslut i mina ögon. Världen var i behov av en snabb sportbil med utmärkt väghållning och allt detta till ett humant pris. Framgångarna lät sig inte vänta heller, då köparna stod på kö för att få köpa.

Skyline GT-R blir GT-R

Det var under 2007 som företaget beslöt sig för att lansera en helt ny GT-R, och samtidigt ta bort Skyline från namnet, för att inte förvirra köparna då denna version inte var en uppgraderad Skyline utan istället en helt ny version med en rad olika förändringar jämfört med tidigare modeller. Den nya versionen hade vissa likheter med den senare Skyline modellen men de största skillnaderna var att man plockat bort fyrhjulsstyrningen som inte fanns på den nya GT-R samt att man gått från en rak sexcylindrig motor till en V6 motor. Den första modellen introducerades på den japanska marknaden den 6 december 2007 och i övriga världen sju månader senare. Den nya modellen levererades med riktigt enastående specifikationer, så som permanent fyrhjulsdrift, en 3.8 liters motor med dubbla turbos som levererade hela 478 hästkrafter. Det släpptes en uppgraderad version både 2011 och 2012, modeller som båda bjöd på ytterligare hästkrafter. 2011 års modell levererade 523 hästkrafter jämfört med 2012 års modell som hade skruvats upp till 545 hästkrafter.

GT-R Nismo

Som om dessa GT-R modeller med över 500 hästkrafter inte vore nog, så presenterade företaget under 2015 el så kallad Nismo modell vilket resulterade i en prisökning i USA med hela 50% jämfört med tidigare modell. Nismo versionen hade fått motorn vässad till 591 hästkrafter och ett vridmoment på 481 Nm. Topphastigheten förblev den samma som tidigare modeller, satt till 315 km/h.

Bilen fick också ett fullständigt aerodynamikpaket framtaget av Nismo tillsammans med specialgjorda fälgar och paneler i kolfiber. Även bagageluckan, som tidigare var i aluminium byttes här ut till en kolfiber version. Även inredningen fick sig ett ansiktslyft med en svart och rödfärgad läderklädsel och ett nytt ljudsystem levererat av Bose.