Näst ut i vår serie om olika sportbilar och modeller har vi kommer fram till ett bilmärke som är synonymt med otroligt snabba bilar. Jag syftar här på prestigefyllda Pagani från Italien, ett företag som äntrade bilmarknaden 1999 med sin allra första modell och har sedan dess kommit med 13 olika versioner och modellutföranden.

Den allra första modellen gick under namnet Pagani Zonda C12 och bestod av en 6-liters V12:a som producerade omkring 370 hästkrafter. Modellen fortsatte sedan att tillverkas fram tills tidigare i år, då den sista Zondan lämnade produktionsgolvet, för att ge plats åt sin efterföljare, Pagani Huayra. Under sina år med Zonda modellen lyckades man bland annat få titeln Hypercar of the Year under 2012 av tv-programmet Top Gear. Trots ett pris på 8,5 miljoner kronor när den släpptes och en begränsad tillverkning av 100 bilar, dröjde det mindre än tre år innan alla hade sålts.

Skiljer sig från föregångaren

Den nya modellen Huayra är egentligen inte en ny modell då den introducerades för marknaden redan under 2012, men det var tidigare i år som den senaste versionen av denna släpptes och som går under namnet Huayra BC. Bilen var uppbyggd och optimerad först och främst för bankörning, fortfarande med en V12 motor på 6-liter men till skillnad mot den första Zondan som kom, så hade denna mer än dubbelt så mycket hästkrafter, 745 för att vara mer exakt. Lägg sedan till över 1100 nM i vridmoment tillsammans med att BC modellen hade också lättats med 135 kilo gjort den ännu snabbare än tidigare versioner, vilket också resulterade i enorma siffror när det gäller acceleration och topphastighet. Alla 20 fordon av Huayra BC Coupé har redan sålts, med en kostnad på €2,1 miljoner, motsvarande 20,5 miljoner kronor med dagens valutakurs.

Redan nu, innan roadster modellen släppts, har företaget mottagit en mängd köpordrar där folk betalat en enorm handpenning för att säkra sig en bil.

Specialversioner

Är pengar inte ett bekymmer, ja då kan man förhandla med biltillverkaren och få en specialbyggd version av deras Huayra modell och göra den ännu vassare, som om den inte vore vass nog från fabrik med sina enastående siffror. Bland de specialversioner som släppts hittar vi bland annat Kingtasma, Pearl och Dinastia. Kingtasma var en av två specialbyggda bilar som byggdes i rödfärgad kolfiber och är den enda versionen som har ett roof scoop och en mugghållare installerat.

Pearlvarianten kommer med en tvådelad bakvinge, som påminner från tidigare Zonda C12 versionen. Denna exklusiva modell var dock med om en olycka under 2016 och skickades tillbaka till fabriken för reparation och uppgradering. Väl där fick den också en helt ombyggd motor, som kom med nästan dubbla antalet hästkrafter jämfört med originalmodellen, 1332 hästkrafter för att vara mer exakt. Till denna kategori hör bland annat Huayra Pearl som är den kraftfullaste Pagani Huayra modellen någonsin med sina 1 332 hästkrafter. Detta gör att den gör 0–100 km/h på 2,3 sekunder och har en topphastighet som ligger norr om 380 km/h. Bilen finns idag till försäljning hos en bilhandlare i Dubai, Förenade Arabemiraten.