Trots det inte så svenskklingande namnet så är Koenigsegg Automotive AB ett helsvenskt företag. Det grundades 1994 av Christian von Koenigsegg. Christian föddes i Stockholm 1972 och inspirerades, endast fem år gammal, till att bygga en egen bil efter att ha sett filmen ”Flåklypa Grand Prix”. Filmen handlar om en cykelreparatör som bygger en egen tävlingsbil. 22 år gammal var Christian fast besluten att bygga världens snabbaste bil. Han grundade då företaget Koenigegg Automotive AB. Företaget kunde bli verklighet genom hjälp av investerare som trodde på Christians idé. Han tog sedan hjälp av designern David Crafoord som ritade och formgav den första bilen helt efter Christians ursprungsritningar.

Tillverkningsstart

Åtta år efter att företaget grundades kunde produktionen av den första bilmodellen startas. Man hade då tagit fram en prototyp som testats och utvecklats under flera år. Christian visade prototypen under Cannes film festival 1997. Reaktionerna var överväldigande och man kunde härigenom knyta nya värdefulla internationella kontakter. Denna första modell av Koenigsegg fick namnet CC8S. Modellen blev så småningom utsedd till världens då snabbaste sportbil efter att ha uppnått en hastighet av 388 km/tim. Serietillverkningen av CC8S startade 2002 utanför Ängelholm i Skåne. 2003 drabbades produktionslokalerna av en omfattande brand. Tack var att det fanns personal på plats den här lördagen så kunde man ändå rädda bilar och tillverkningsmaterial. Produktionen stördes naturligtvis av den omfattande branden. Man flyttade då produktionen och huvudkontoret till en före detta militär anläggning inom luftförsvaret. Där ligger tillverkning och huvudkontor fortfarande. På den intilliggande start- och landningsbanan kan man testa de nybyggda bilarna under höga hastigheter. Företaget sysselsätter ca 118 anställda. Christian leder själv den tekniska utvecklingen och designen. Koenigsegg framställer och tillverkar bilar med konceptet högsta prestanda.  Detta koncept genomsyrar alla val inom företaget såsom vid val av material, personal, datasystem, underhåll etc.

Tester och säkerhet

Billacken läggs på i sex lager med en speciell teknik. Denna teknik gör lacken väldigt motståndskraftig för de påfrestningar den utsätts för i farter runt 400 km/timme. Den strömlinjeformade designen är inte bara vacker att se på. Den har också stor betydelse för effekten på luftmotståndet och bilarna testas kontinuerligt i en vindtunnel för utvärdering. Säkerheten i bilarna är en viktig aspekt. Bilarna är utrustade med all tillgänglig säkerhetsutrustning och genomgår omfattande krocktester för att nå upp till de standarder som krävs.

Miljöaspekter och hastighetsrekord

Koenigsegg har också tagit miljötänket in i sportbilsvärlden. Genom att modellen CCXR producerats för att drivas med både bensin och E85 och E100 så har man fört in ett nytänkande inom en industri där man tidigare inte tagit hänsyn till miljöaspekter.Koenigsegg tillverkar bilarna i ultralätt material. 2009 startade tillverkning av modellen Trevita. Bilen tillverkades i diamantförstärkt kolfiber och motorn hade 1018 hk. Nästa bilmodell fick namnet Agera. Toppfarten var 424 km/timme och den nådde 0-100 på 3 sekunder. 2017 testades den senaste modellen av Agera i Nevadaöknen. Där nådde man en toppfart av 447,19 km/timme. Koenigseggs senaste modell har fått namnet Regera. Den är försedd med elmotorer vilka används vid start. Först när bilen kommit upp i fart kopplas förbränningsmotorn in. Man planerar att tillverka modellen i 80 exemplar. Kanske kommer man med den slå nya hastighetsrekord och nå nya toppfarter.

Miljöaspekter och hastighetsrekord