Snabba bilar, vem gillar inte de? Problemet är bara att de flesta av oss inte nödvändigtvis har råd att köpa oss ett monster till bil då dom i regel kostar en halv förmögenhet. Ett alternativ till detta, för er som vill ha en snabb bil, som hanterar bra både på väg och banan, men som inte spränger banken, då kan Nissans GT-R vara ett ypperligt alternativ. Ni kan få en GT-R med dryga 4000 mil på mätaren för omkring 600 000 kronor och en helt ny för precis över en miljon kronor. Detta kan ställas i jämförelse med exempelvis en Lamborghini där en begagnad budgetversion, som jag kallar Gallardo modellen, kostar över 1 miljon kronor, detta också med 4000 mil på mätaren. Går ni in för att köpa en av värstingmodellerna, Aventador, då får ni vara beredda på att hosta upp runt 3,6 miljoner kronor men då är detta för en begagnad bil med lite över 1000 mil på mätaren. Som ni ser så är Nissan GT-R ett utmärkt alternativ som en sportbil för er som har begränsad ekonomi och skillnaden, prestandamässigt är inte allt för stor jämfört med en Aventador. Nissan levereras med 600 hästkrafter mot Lamborghinins lite över 700 hästar. Det ska dock tilläggas att Nissan gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder jämfört med Aventador som måste ha 3,7 sekunder för att nå upp till samma hastighet. Som ni ser så är inte en bil för tre miljoner nödvändigtvis så mycket bättre jämfört med en som kostar en femtedel av priset.

Ikonisk bil

Bilmärket Nissan är inte direkt ett bilmärke som man förknippar med snabba bilar utan mer som en producent av pålitliga och prisvärda familjebilar och pick-ups. Detta var något man ville ändra på under 60-talet, samtidigt som marknaden för muskelbilar var som störst och där biltillverkarna i USA producerade bilar som levererade från 300 till 500 hästkrafter. Nissans svar på det blev en modell de kallade för Skyline GT-R som tillverkades under perioden 1969 till 1974 samt från 1989 fram tills 2002. Nu kanske ni är lite fundersamma, då vi än idag kan se nyproducerade GT-R bilar, och ja ni har rätt, modellen tillverkas fortfarande men numera har man plockat bort namnet ”Skyline” och modellen kallas idag enbart för GT-R. Direkt när bilen lanserades under 1969 nådde Nissan stora framgångar med modellen och den blev oerhört populär, framför allt i Asien, då det var en pålitlig och enastående bil att köra, både på väg och bana. Modellen skördade en hel del framgångar under denna period och detta med endast en rak, turbomatad 6-cylindrig motor som levererade 160 hästkrafter vid 7000 varv. Med denna modell lyckades man vinna både lokala tävlingar i Japan men också bilmästerskap i Australien. Än idag, nästan 50 år senare, håller bilen ett högt värde.

I nästa del kommer jag titta lite närmare på övriga generationer av Skyline och den moderna varianten kallad GT-R och den upphottade modellen GT-R Nismo, en bil som genomgått en uppgradering av en rad olika funktioner av företaget Nismo, motsvarande Mercedes AMG-avdelning.