När det diskuteras snabba sportbilar så måste man självfallet också ha med den som många kallar för kungen bland sportbilar, Christian von Koenigseggs bil som byggs i Ängelholm och som bär samma namn som skaparen, Koenigsegg. Christian startade företaget Koenigsegg Automotive AB 1994 med drömmen och målet att bygga högkvalitativa sportbilar och framför allt, bland de snabbaste sportbilarna på marknaden. Det skulle ta åtta år av forskning, tester och design innan företaget kunde släppa sin första, lagliga gatubil med modellbeteckningen CCR. Företaget byggde dock bara 14 exemplar av denna modell.  Två år senare kom nästa modell, CCX som hade en mittmonterad och modifierad motor samt bränslesystem som gjorde att bilen kunde köras på både bensin och etanol.

64080

Efter CCX kom en specialmodell, som egentligen var en vidareutveckling på den nuvarande modellen, och som fick namnet Trevita, en bil som var helt och hållet byggd i deras unika material, diamantförstärkt kolfiber. Bilen levererades med en motor på 1018hk, när den var tankad med etanol.

Agera och One:1

När produktionen av CCX upphörde med den sista bilen som byggdes 2008 blev det ett litet glapp innan vi fick se nästa stora framgång från Koenigsegg. Först 2010 kom nästa stora modell, en modell som byggs än idag, 2016. Jag syftar så klart på deras Agera, grundmodellen, som byggdes mellan 2010-2013. Bilen tillverkades i sju exemplar och alla såldes innan dom ens lämnat fabriken. Med siffror som 0-100km/t på 3 sekunder och en toppfart på 424km/t så sålde bilen sig själv och utbudet kunde inte möta den stora efterfrågan som fanns. Från starten av produktionen av Agera har företaget byggt totalt 36 bilar, av olika modellvarianter som Agera, Agera R, Agera S, Agera RS och så värstingen av alla, One:1. Till detta är ytterligare 25 bilar planerade av modellen RS varav 3 av dessa med beteckningen RSR ska skickas till Japan.

Värstingmodellen bland Koenigseggs alla olika modeller är utan tvivel deras One:1 modell, där namnet kommer från bilens antal hästkrafter i relation till bilens vikt, en hästkraft per kilo. Bilen har alltså 1361 hk och väger 1361 kilo och det är just denna bil jag gärna skulle vilja äga eller köra, om jag fick möjligheten. Tyvärr så är alla One:1 bilar redan sålda, då dom såldes redan innan produktionen startade. Denna bil gör 0-100km/t på 2,8 sekunder, når 200km/t på 6,6 sekunder, 300km/t på otroliga 11,9 sekunder. Bilen har också en teoretisk topphastighet på häpnadsväckande 440km/t vilket gör den till den snabbaste av alla Koenigseggs bilar. Tidigare i år, vid ett test på Nurburgring i Tyskland kraschade man en One:1 bil så kraftigt att bilens yttre paneler och sub-frame skadades oerhört. Trots detta har företaget sagt att man kommer att reparera bilen

Regera

Detta är den senaste av alla Koenigseggmodeller och den mest innovativa av dom alla. Det är en hybridbil med både en vanlig förbränningsmotor och elektriska motorer som tillsammans ger bilen otroliga 1822 hästkrafter. Men det som gör bilen så unik är Koenigseggs eget framtagna Direkt Drive System (KDD) där motorn inte längre använder sig av en traditionell växellåda utan istället använder en enda växel vilket ger bilen bättre prestanda och trots att man i denna modell har två elektriska motorer så väger bilen endast 88 kg mer än tidigare modeller, då denna inte har en tung växellåda.

koenigsegg_reagera_by_bostaddesign-d4zd2og