Att skriva om värstingarnas värsting inom sportbilar, är ingen lätt uppgift, speciellt inte om man ska få ner allt på “papper” och göra det till intressant läsning utan att i slutändan sitta med 7 sidors läsning, något som ingen kommer vilja läsa. I första delen om Hennessy Venom GT skrev jag lite om bakgrunden och grundaren av företaget, vilken bil som i grund och botten används och förändringar som gjorts på både kaross och chassi. I denna del tänkte jag ta en närmare titt på hjärtat i denna best, den enormt kraftiga motorn.

En best till motor

I en sådan liten bil som Lotus Elise, har Hennessy monterat ner en enorm V8:a men inte vilken V8:a som helst utan en motor baserad på ett GM LSX block och jag säger baserad då den är kraftigt modifierad innan den monteras i bilen.  Till att börja med har man borrat upp motorn så att den nu har en slagvolym på 7 liter. Alla komponenter i motorn har bytts ut och förstärkts för att kunna klara av de enorma krafter som den färdigbyggda motorn levererar. Föraren kan inifrån kupén själv justera det turbotryck som han vill att motorn ska leverera. Det går här at välja på tre olika inställningar där den lägsta inställningen gör att turboenheterna i motorn levererar 0,7 bar i laddtryck vilket ger motorn dryga 800 hästkrafter. Den andra inställningen ger motorn ett laddtryck på 0,9 bar vilket omräknat till hästkrafter ger bilen hela 1000 hästar. Den sista inställningen ger hela 1,4 bar i laddtryck, vilket gör denna snabba bil till ett monster på hjul, med otroliga 1244 hästkrafter. Detta tillsammans med bilens låga vikt gör att prestandan saknar motstycke. För att hålla bilen kvar på backen har aerodynamiken förbättrats och vid omkring 220km/h levererar bilen en downforce på hela 1050 pound.

Då varje byggd Venom GT redan är såld innan den byggs, så har företaget inte exakta uppgifter om bilens topphastighet, då man aldrig gjort en exakt mätning av detta. Övrig prestanda har däremot testats och siffrorna som bilen levererar är helt galna. Men för 1,2 miljoner dollar förväntar sig nog köparna att få sig en bil som inte går att ställas i jämförelse med andra sportbilar.

Prestanda och fakt

0–100 km/h – 2,7 sekunder

0–160 km/h – 5,6 sekunder

0-300 km/h – 13,63 sekunder (snabbaste tid någonsin uppmätt)

0-320 km/h 14,51 sekunder (snabbt nog att ta Hypercar World Record)

¼ mile (dragstrip)  – 9,92 sekunder och 260km/h

Stillastående ”half mile” – 206 km/h

Stillastående “mile” – 253km/h

Högsta uppmätta hastighet – 270.49mph, motsvarande 432km/h

Beräknad topphastighet – 278 mph, motsvarande 447km/h

Låter detta lockande och som något ni skulle kunna tänka er att köpa, då får ni ställa er i kö och hoppas att det finns någon osåld bil kvar och att ni har $1,4 miljoner liggandes, motsvarande omkring 12,8 miljoner kronor. Produktionen av dessa bilar är väldigt begränsad så har ni turen att lyckas köpa en, kommer ni få vänta ett x antal månader innan bilen levereras.

Hennessy arbetar inte enbart med sportbilar utan gör också uppgraderingar till andra fordon så som pickup, där de bland annat kan leverera en Velociraptor, baserad på en Ford F150 pickup, med hela 650 hästkrafter.

VenomGT når 432km/h