Till skillnad mot de övriga bilarna jag redan skrivit om i denna blogg, bilar som Lamborghini och Koenigsegg så är Hennessy Venom GT inte ett eget bilmärke utan mer en utveckling av ett annat företags bil, i detta fall Lotus Exige. Hennessey är ett sportbilsföretag som är beläget I Sealy, Texas vilket ligger omkring 45 minuter utanför Houston. Har har man ett 12 000 kvadratmeter stor anläggning där man arbetar på bilar åt sina kunder. Anläggningen består av 24 stycken arbetsplatser för bilar, visningsrum, tillverkningsavdelning och två dynos, utrustning som gör det möjligt att mäta antal hästkrafter i fordonet. Anläggningen ligger på 143 hektar mark som ägs av företaget och förutom själva fabriken äger och driver företaget även Lonestar Motorsport Part som är en sluten bana där företaget testar sina bilar. Banan består också av en dragstrip för att testa fordonens acceleration.

Bilen

Grundaren av företaget, John Hennessy, har tillämpat bildesignern och utvecklaren Carroll Shelbys filosofi, med en lätt bil och en enormt stor motor. Han är mannen som tidigare tog en Doge Viper, som i grund och botten redan var en snabb bil, och beslöt sig för att vad bilen behövde var ytterligare 700 hästkrafter. Sagt och gjort så byggde han om en Viper som i slutändan levererade otroliga 1200 hästkrafter. Denna Hennessey Venom 1000 Viper slog exempelvis en Bugatti Veyron från 0-320km/h med hela fyra sekunder.

Att trimma eller modifiera en motor är idag relativt enkelt. Det finns mängder av företag där ute som levererar uppgraderingspaket till så gott som alla bilar på marknaden men önskar ni att få er motor att leverera galna hästkraftnivåer, då krävs det större ingrepp och inte enbart på motorn. För att en bil ska klara av dessa enorma krafter behöver man också förbättra aerodynamiken, väghållningen och framför allt, bromsarna. Du måste ju ha förmågan att kunna stanna snabbt även om du vid inbromsningstillfället låg en bit över 400km/h.

Det som Hennessey fokuserar på är främst hästkrafter kontra vikten, samma koncept som Carroll Shelby tillämpade när han modifierade bilen Ford Mustang. Man ville ha en så lätt bil som möjligt men samtidigt använda en så stor motor som det bara går och resultatet blev Venom GT, en galet snabb bil. I grund och botten är det den lättaste full-body bilen på marknaden idag, en Lotus Elise. Han tog sedan hela karossen och byggde om den i kolfiber. Dessutom skapade han en helt ny front och framvagn för att kunna tillgodose den bredare hjulbasen och tyngden från motorn, som i detta fall är en V8:a.

Dessutom har man försett bilen med justerbar fjädring runt om så att bilen inte bara hanterar bättre i höga farter men också är bekväma att åka i under normal körning. För att kunna kyla den stora motorn har man monterat in extra kylare och ventilationshål tillsammans med en värmesköld som är täckt med 24-karat guld, precis som McLaren F1 bilen och rymdraketer har för att klara av den enorma värme som genereras, och allt detta är helt och hållet byggt för hand.