En lista eller serie blogginlägg om snabba bilar eller världens snabbaste bilar, vore inte komplett om vi inte hade minst en Ferrari med bland dessa bilar och ska vi ta med en av alla de modeller som finns där ute just nu, då måste det självfallet bli kronjuvelen, Ferrari La Ferrari, en av deras mest exklusiva bilar på marknaden med endast 499 bilar som tillverkats och med ett försäljningspris på över $1 miljon, alltså närmare 9 miljoner kronor. Det har sagts att man ska bygga ytterligare 500 bilar av modellen, som senare ska säljas på auktion men när detta blir, återstår att se.

Fakta om bilen

Första gången som allmänheten fick möjligheten att beskåda detta monster till bil var vid 2013 års bilutställning i Geneva, följt av en annan bilutställning i Shanghai senare samma år, 2013 Tour Auto Optic 2000, 2013 års Supercar Chronicle samt vid Italian Chamber of Commerce i Japan.

LaFerrari är den första bilen av sitt slag som företaget har tillverkat, den första hybridbilen men också den starkaste Ferrarin någonsin med fler hästkrafter än någon annan bil tidigare producerad av dem. Bensinmotorn i bilen är en V12 motor på 6,3 liter som levererar 789 hk vid 9000 varv och 700 Nm i vridmoment vid 6750 varv. Till detta finns har man sedan ett så kallat ett HY-KERS system som ger bilen ytterligare 161 hk och 200 Nm i vridmoment. Detta betyder att bilen totalt har 950 hk och hela 900 Nm i vridmoment, vilket tveklöst gör den till ett riktigt monster. All denna kraft överförs till bakhjulen via en 7-växlad växellåda med dubbelkoppling.

Med tanke på all denna kraft så var man också tvungen att se till att bromsarna var tillräckligt kraftiga och därför har man monterat keramiska, kolfiberarmerade bromsar från Brembo tillsammans med Pirelli P Zero Corsa däck som mäter 265/30 R 19 fram och 345/30 R 20 bak.

LaFerrari har en kolfiber struktur där hela sittbrunnen ett enda helgjutet paket, framtagen av den tekniska direktören för Ferraris Formel 1 team, Rory Bryne som ger bilen betydligt förbättrade egenskaper jämfört med deras tidigare monsterbil Enzo. Bilen ger mellan 22-27 % högre värden, som tillsammans med den förbättrade hjulupphängningen och stötdämparna, ger bilen en otroligt bra väghållning.

LaFerrari Aperta

Under 2016 presenterade företaget en uppdaterad version av LaFerrari, en modell som de valt att kalla Aperta och som kommer att tillverkas i endast 209 exemplar. Det som skiljer denna bil mot den ursprungliga LaFerrari är ett avtagbart kolfibertak och soft-top. Andra förändringar är bland annat ett effektivare elektroniskt kontrollsystem för drivpaketet, kylare med ändrade monteringsvinklar för bättre aerodynamik så att luften nu styrs under bilen istället för över den, en längre “front air dam” som hjälper till att ge bättre grepp och väghållning. Sen har man tvingats montera in lite förändringar som påverkar hur luften passerar över bilen när den körs utan tak samt ändrat dörrupphängningen av samma anledning. Enligt uppgifter är alla 209 bilar redan sålda, efter att företaget skickat ut inbjudningar till företagets mest exklusiva kunder.