Jag har tidigare skrivit om det svenska sportbilsmärket Koenigsegg och den exceptionellt snabba banbilen Ariel Atom V8 men det finns två bilar som kan slå denna som jag kommer att skriva om nu.

När vi pratar om snabba bilar så finns det väl främst två som sticker ut i mängden jämfört med många andra och då syftar jag på Ferrari samt Lamborghini. Självfallet finns det en mängd andra bilar som ligger i samma klass om dessa om inte till och med ännu högre, bilar som Bugatti, Pagano Zonda, Koenigsegg, och Hennesy Vennon GT, för att nämna några men det är få som har en sådan anrik historia inom sportbilsbranschen som dessa två italienska sportbilsmärken.

Lamborghinis historia startade 1962–63 när grundaren bakom bilmärket Ferruccio Lamborghini, lät vad som då bara var en i hans huvud, växa fram på papper och sedermera bli en verklighet. Denne framgångsrike italienare var vid tillfället en väldigt förmögen man efter att ha tjänat stora del av sin förmögenhet genom att ha gett sig in i traktorbranschen efter andra världskrigets slut. Tack vare sina framgångar ansågs han som en högt respekterad och framgångsrik affärsman i dessa kretsar och alla i hans omkrets visste att när denne man beslutat sig för något, då fanns det väldigt få saker som stoppade honom. Så var även fallet när han tog beslutet att utmana Ferrari, att bygga en sportbil som skulle ställas i samma klass som dåtidens främsta italienska sportbil.

This and many more photos of Lamborghinis are available on www. LamboCARS.com
This and many more photos of Lamborghinis are available on www. LamboCARS.com

Alla i hans omkrets visste att det var meningslöst att försöka övertyga honom att detta med största sannolikt var en dum affär, att han skulle riskera stora delar av sin förmögenhet i jakten på att utmana Ferrari, så istället för att försöka hindra honom, stötta de honom på alla sätt de kunde.

Arbetet inleddes

Efter hårt arbete med att hitta land, personal och koncept, inleddes arbetet med att bygga den första fabriken där den första konceptbilen skulle byggas. Målet var att få fabriken färdigställd så snabbt som möjligt så att arbetet på konceptbilen kunde lämna skrivbordet och börja ta form och sedan levereras till den årliga bilutställningen som då hölls i Turin, under namnet Turin Auto Show. Resultat blev den allra första Lamborghini att lämna fabriken, en bil som gick under beteckningen Lamborghini 350 GTV. Under skalet hittade vi en V12 motor, det enda alternativet till motor som Ferruccio gjort klart redan från start.

För att få allt att gå ihop och få delarna att passa under en snygg och stilren design anlitade han motorbyggaren Giotto Bizzarrini som också var personen som låg bakom många av Ferraris olika motorkoncept. I korthet, bilen mottogs med öppna armar och skulle visa sig bli en stor succé, och är så än idag, över 50 år senare.

giotto_bizzarini_at_work

Välkända och framgångsrika modeller

Under årens lopp har Lamborghini levererat en rad framgångsrika modeller med Miura som en av de tidigare och mer populära modellerna. Countach och Diablo är modeller som följt tillsammans med Gallardo som till dags datum är den modell som sålts i allra flest exemplar, med över 14 000 tillverkade bilar. Mina två personliga favoriter är dock Aventador som med sin design verkligen ger intrycket av att ”mig jävlas ni inte med” och Veneno, en bil som kan ses om en Aventador fullpumpad med steroider med riktigt utmanade drag, en exceptionell frontspoiler, mängder av luftintag på sidorna och ett bakparti som skriker aerodynamik. Tyvärr bygges bilen bara en fyra exemplar varav tre av de fyra såldes innan det ens stod färdigbyggda.