Ända sedan tidig ungdom så har bilar intresserat mig, eller sedan barnsben kanske jag ska säga. Det hela började som en liten grabb, med leksaksbilar till höger och vänster, som senare blev radiostyrda bilar som sedan blev bensindrivna radiostyrda bilar, en kort stint med moped och lätt motorcykel till dess att jag äntligen fick ta körkort vid 18 års ålder. Drömmen om att skaffa mig en snabb bil precis efter att jag tagit körkort fanns där, men tyvärr tillät inte ekonomin detta då jag som 18-åring inte ens gått ur skolan, än mindre skaffat mig ett jobb så det fick vänta. Istället blev den första bilen en Opel Kadett 1,2s från 1980. Det var den typ av bil som man verkligen var tvungen att planera sin körning med då omkörning var helt uteslutet på grund av den lilla motorn. Fördelen var dock att den var billig att köpa och lika billig att äga, både då den drog väldigt lite bensin samt hade en förhållandevis billig försäkring, trots min ringa ålder. Den tjänade mig troget under mina två första år som bilförare och så här i efterhand var det nog tur att jag hade just den som min första bil. Med två års prövotid på körkortet, där en fortkörning hade resulterat i ett indraget körkort, var det nog ett smart val att ha köpt en bil som maxade 140 km/h med solen i ryggen och hemlängtan. Att jag sedan hade 4 mil enkel resa till jobbet gjorde denna bil till en utmärkt pendlarbil, med den låga bensinförbrukning den hade. Nackdelen var att värmepaketet inte var det bästa så under vintertid kunde det stundom bli lite väl kallt i kupén, något som avhjälptes med handskar, mössa och en varm jacka.

drommen-om-snabba-bilar-del-2

Saab 99 turbo

Efter att ha tröttnat på kylan valde jag att besöka bilskroten för att köpa ett ”nytt” paket. När jag rullar in på området möts jag av en Saab 99 Turbo, metallicblå med incafälgar, vinge och tonade rutor och en ”till salu” skylt i rutan, ståendes utanför kontoret på skroten. Efter att ha frågat om min del jag var ute efter var jag bara tvungen att fråga vad dom ville ha för bilen utanför. Priset var lite mer än vad jag hade råd till men efter en överenskommelse om att ta min bil i inbyte så var affären i lås. Vi skrev papper där och då och istället för att åka hem med en bildel till min bil, kom jag hem med en, i alla all för mig, helt ny bil. Visst, den hade lite rostskador men det var en Saab så det var inget nytt.

Än idag är detta en av det absolut roligaste bilarna jag ägt. Detta var en riktig turbo bil, med så kallat turbolagg där effekten från turbon kom först efter 3000 varv, så det var inget, inget och sen small det till och g-kraften tryckte tillbaka en i sätet och bilen drog iväg som skjuten ur en kanon. Visst var den skoj, men hade jag agerat för snabbt?