Detta blir den andra delen på vad vi ser som grunden till framtidens bilar, bilar som inte längre är kopplade till fossila bränslen utan istället el, i form av batterier monterade i bilen tillsammans med elmotorer. En av innovatörerna inom denna marknad är utan tvivel Elon Musk som grundade företaget Tesla, ett företag som slog upp dörrarna under 2003.

Visst, man hade problem i början med både ett svagt intresse från konsumenterna och höga tillverkningskostnader, men efter en rad förändringar, investeringar och förbättringar, lyckades man få rätsida på företaget och som sedan dess skjutit i höjden, med över 250 000 sålda fordon på marknaden idag, detta under blott nio års produktion, då den första bilen som tillverkades lämnade fabriksgolvet under 2008. Vi syftar så klart på Tesla Roadster, den allra första serieproducerade elbilen, en bil som kunde ta sig 32 mil på en laddning men en bil där man inte hade kompromissat på prestandan för att kunna maximera räckvidden. Med en elmotor vid varje hjul var detta ett fartvidunder med siffror som 0–100 km/h som tog blotta 3,7 sekunder och en toppfart på strax över 200 km/h. Nu kanske inte toppfarten var allt för imponerande med accelerationen och det vridmoment som dessa fyra motorer producerade var helt enastående, inget lagg alls utan full kraft direkt från att man stämplade på gaspedalen.

Modellutbudet

Ta deras model X som är en SUV och som gör 0–100 km/ på 2,9 sekunder. Det finns inte många andra sportbilar av denna typ som kan mäta sig med dessa siffror. Topphastigheten är dock begränsad till omkring 200 km/h. Värstingmodellen i deras utbud kommer att bli version två av deras Roadster, en bil som utvecklats enormt sedan lanseringen och som idag gör 0–100 km/ på 1,9 sekunder och vars topphastighet har mer än fördubblats, till över 400 km/h. Lägg sedan till att man ska, enligt uppgifter, kunna ta sig hela 100 mil på en laddning, vilket innebär att ni alltså skulle kunna ta er från Stockholm nästan hela vägen upp norröver till Gällivare och detta för bara ett par ynka kronor vad nu en full laddning av fordonet skulle kosta. Vridmomentet som bilen ska leverera påstås ligga på 10,000 nM vilket är helt jäkla otroligt om det nu är sant. Ta dagens sportbilar med förbränningsmotorer, har en sådan motor ett vridmoment på över 1000 nM, då anses det vara mycket och här har vi då en bil som har tio gånger detta!

Tror ni mig inte, se då vad denna individ tyckte efter att han fick åka med i denna nya Roadster

Bilen finns idag inte i produktion men den är planerad att släppas om drygt två år under 2020. Men även om detta kanske chockar världen så kom det än ännu större chock när företaget lät meddela att man även kommer att bygga och lansera en lastbil som även den kommer ha något helt galna siffror, som 0-100 km/h på under 5 sekunder. Ja ni läste rätt, en lastbil som accelererar snabbare än er värsting Volvo.

Den kommer helt enkelt gå under namnet Tesla Semi och släpps redan nästa år, under 2019.