Bilföretagen idag börjar mer och mer tänka på miljön samtidigt som lokala myndigheter tillsammans med världsorganisationer börjar ställa högre krav på tillverkarna när det gäller bilarnas utsläpp. Detta har resulterat i att man som biltillverkare har börjat experimentera med olika drivmedel och källor, utanför fossila bränslen och ett av dessa koncept fokuserar på el genom batteridrivna fordon.

Leder utvecklingen inom denna kategori gör företaget Tesla Inc, grundat av amerikanen Elon Musk, vars bilar idag konkurrerar men några av de snabbaste bilarna i världen och i många fall även slår den när det gäller accelerationen från 0–100 km/h där bilen är nästintill oslagbar.

Företagets historik

Elon Musk såg visionen och behovet av att hitta andra sätt att driva bilar på vid sidan av fossila bränslen och han tog således fram ett koncept som helt och hållet använde sig av el som drivkraft. Företaget i sig är ett relativt nytt och slog upp dörrarna så sent som 2003. Sedan dess har man tillverkat omkring en kvarts miljon fordon och sysselsatt en mängd amerikaner. Den första bilen som levererade, Tesla Roadster, kom under 2005 efter att man slutit ett avtal med företaget Lotus och detta skulle bli den första serietillverkade sportbilen med inget annat än eldrift.

Allt var dock långt ifrån en solskenshistoria, då man drabbades av ekonomiska svårigheter, mycket på grund av det avvaktande intresset för fordonen samt det höga priset som man begärde för sina bilar vilket resulterade i att man i en första vända fick göra sig av med tio procent av sin produktionspersonal. När sedan Elon Musk, tog över rollen som företagets verkställande direktör, blev ett av hans första beslut att skära när arbetskraften med ytterligare 25 %, i syfte att minska företagets kostnader. Samtidigt gick Musk in med en investering på 70 miljoner dollar av eget kapital tillsammans 130 miljoner dollar man samlat in från andra investerare. Räddningen skulle dock komma i samband med att Daimler valde att investera i verksamheten genom att köpa upp tio procent av företaget för omkring 50 miljoner dollar. Detta var det som behövdes för att vända trenden för företaget och få upp det på rätt köl igen och det dröjde inte länge innan behovet av ny arbetskraft kom, ett behov som lett till att man idag är omkring 32,000 anställda.

En dyr bil

Märket Tesla växer idag i popularitet inte bara i USA utan också i övriga delar av världen, där folk nu insett att man kan både vara grön utan att behöva kompromissa när det gäller prestanda. Det som dock fortfarande avskräcker individer från att köpa sig en Tesla är det dyra priset, då produktionskostnaderna och batterierna som driver bilen fortfarande är kostsamma. Men är det en elbil man är ute efter och inte en hybrid som en Toyota Prius, ja då kan Tesla absolut vara ett alternativ men som sagt, var då också beredd på att öppna plånboken. Försäljningen i Europa ökar sakta men säkert i takt med att laddningsstationer också dyker upp i olika länder, något som är ett måste om man har en Tesla.