När vi hör ord som Audi, Volvo och Ferrari så tänker vi så klart på bilar, då alla tre av dessa är bilmärken som tillverkas runt om i världen. Men som med så många andra produkter på marknaden idag, så har även några av de mest ikoniska bilmärkena valt att expandera in i andra vertikaler, och erbjuda köpare möjligheten att köpa andra typer av produkter som alla bär bilmärktets logotyp. Kända och exklusiva bilmärken som Ferrrari, Porsche, Lamborgini och Aston Martin, för att nämna några, har alla valt att expandera sin produktportfölj till att leverera helt nya produkter som inte har något som helst med bilmarknaden att göra, utan istället där man kapitaliserar på sitt varumärke, ett uttryck som kallas för produktdiversifiering, något som blir allt mer vanligt i dagens konkurrenskraftiga marknad.

Varför diversifiera produkten?

Men varför väljer man att gå denna väg, när företagets primära fokus och affärsverksamhet ligger inom ett helt annat område? Kort och gott handlar det om vinsten och öka värdet på företagets aktier och därmed uppnå de mål som ägarna hela tiden jagar, mer pengar i deras fickor.

Att expandera till helt nya områden kan vara lättare sagt än gjort, speciellt om man inte har ett tungt varumärke bakom sig men kommer man från ett företag som Ferrari och får för sig att man ska börja sälja kläder med företagets logotyp på, ja då spelar man på konsumentens märkesmedvetenhet eller brand awareness som det heter så fint på engelska. Man spelar alltså på kundens medvetenhet och vetskap kring varumärket, där märket förknippas med exklusivitet, prestige och lyx och att det således också ger den potentiella kunden förmågan att framställa sig själv som just detta inför andra. Lite av ”se på mig, jag har råd att köpa ferrarisolglasögon, så jag måste vara en viktig person”. Inget annat än en statussymbol med andra ord. Varför annars går folk och köper märkesprodukter, som kostar tusentals om inte tio- eller hundratusentals kronor mer jämfört med likvärdiga produkter som bär andra märken? Varför går en Aston Martin köpare och köper en Aston Martin och inte en Mercedes eller BMW? Prestige och status!

Produktexempel

Ett bra första exempel på de olika produkter som utvecklas av dessa världskända företag kan vara klädesplagg från Aston Martin säljer till sina kunder via deras webbsida. Här hittar ni både herr och damkläder tillsammans med ett stort utbud av säsongsbetonade platt som mössor, halsdukar och liknande, allt tillverkade av de finaste av material så som kashmir.

Porscheprodukter

Eller vad skulle du säga om att köpa ett par solglasögon som är ett resultat av ett samarbete mellan världens största spelbolag och Porsche design. Förutom dessa exklusiva glasögon erbjuder företaget också en mängd andra produkter i sin onlinebutik. Av alla de bilmärken som valt att utvidga sin produktportfölj så är det nog Porsche Design som tagit det längsta steget av alla. I deras butik hittar vi mängder av olika produkter som klädesplagg för hela familjen till skor och bälten, slipsar och liknande. Sen har dom som jag redan nämnt solglasögon men även klockor, väskor och även elektronikprodukter som högtalare, telefon och dator. Den som är ute efter något riktigt exklusivt kan då passa på att köpa någon av de specialframtagna ”collections” som finns tillgängliga, där man fokuserat på en specifik bilmodell som 911 och sedan märkt upp en rad olika produkter med denna märkning och gjort dem till en samlingsuppsättning.

Den som vill sticka ut lite på golfbanan, kan köpa en uppsättning golfkläder här tillsammans med både golfväskor och bollar.

Ferrariprodukter

För den som föredrar italienska bilmärken och är ute efter något coolt, då kanske ett par ferrarisolglasögon skulle passa? Ferrari har precis som Porsche Design också tagit fram kläder och klockor, men vid första anblicken, så har man fortfarande ett väldigt stort arbete framför sig om man ska försöka komma upp i samma kvalité och stil som Porsche design har lyckats med, med deras exklusiva produktkatalog. Ferrari kanske borde hålla sig till att enbart bygga deras magnifika och sexiga sportbilar, det är i alla fall en konst som dom har bemästrat sedan länge.

Lamborghiniprodukter

Även den andra stora italienska sportbilstillverkaren har också valt att erbjuda en mängd andra produkter utöver deras exklusiva bilar. Finns det en sportbil jag verkligen skulle önska att jag hade, då skulle det vara en Lamborghini, men min plånbok tillåter inte detta så jag får väl nöja mig med en produkt från Lamborghinis butik istället. Jag måste säga att man, precis som hos Porsche design, har lyckats ta fram riktigt eleganta och köpvärda produkter som herr- och damkläder samt skor. Men det som tilltalade mig mest i deras utbud var den otroligt läckra resväskan som finns att köpa, gjort i kolfiber med Lamborghinis logotyp väl synlig på sidan av väskan. Den hade jag inte haft något emot att ha när jag är ute och reser!